Terug
Gepubliceerd op 03/05/2023

2023_GR_00063 - Rapportering klachtenregister 2022 - Kennisneming

gemeenteraad
do 27/04/2023 - 20:05 Raadzaal stadhuis
Datum beslissing: do 27/04/2023 - 20:21
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Rudi Boonen, Voorzitter; Theo Schuurmans, Burgemeester; Ilse Jaspers, Schepen; Joren Mertens, Schepen; Guy Joosten, Schepen; Tom Cox, Schepen; Serge Vander Linden, Schepen; Rik Rijcken, Raadslid; Jef Plas, Raadslid; Roger Mertens, Raadslid; Bèr van de Schans, Raadslid; Miel Sools, Raadslid; Jacky Umans, Raadslid; Koen Boonen, Raadslid; Marie-Jose Cuyvers, Raadslid; Ria Nijs, Raadslid; Vital Davids, Raadslid; Kris Slenders, Raadslid; Antoon Duisters, Raadslid; Tine Daemen, Raadslid; Mieke Van Hout, Raadslid; Tom Thijs, Raadslid; Bart Rutten, Algemeen directeur wd.

Afwezig

Theo Renckens, Raadslid

Secretaris

Bart Rutten, Algemeen directeur wd.

Voorzitter

Rudi Boonen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00063 - Rapportering klachtenregister 2022 - Kennisneming

Aanwezig

Rudi Boonen, Theo Schuurmans, Ilse Jaspers, Joren Mertens, Guy Joosten, Tom Cox, Serge Vander Linden, Rik Rijcken, Jef Plas, Roger Mertens, Bèr van de Schans, Miel Sools, Jacky Umans, Koen Boonen, Marie-Jose Cuyvers, Ria Nijs, Vital Davids, Kris Slenders, Antoon Duisters, Tine Daemen, Mieke Van Hout, Tom Thijs, Bart Rutten
Stemmen voor 22
Koen Boonen, Serge Vander Linden, Jef Plas, Ilse Jaspers, Kris Slenders, Ria Nijs, Theo Schuurmans, Mieke Van Hout, Rik Rijcken, Jacky Umans, Bèr van de Schans, Roger Mertens, Marie-Jose Cuyvers, Antoon Duisters, Guy Joosten, Joren Mertens, Miel Sools, Vital Davids, Tom Cox, Tine Daemen, Rudi Boonen, Tom Thijs
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00063 - Rapportering klachtenregister 2022 - Kennisneming 2023_GR_00063 - Rapportering klachtenregister 2022 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

In aansluiting op artikel 302 van het decreet over het lokaal bestuur hebben de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling vastgelegd op 25 juni 2020.
In aansluiting op artikel 5 van de beheersovereenkomst tussen het stadsbestuur en het AGB Stadsontwikkeling, zoals vastgesteld op de raad van bestuur AGB en gemeenteraad van 19 december 2019, heeft de raad van bestuur AGB bij reglement een systeem van klachtenbehandeling vastgelegd op 25 juni 2020.

Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en raad van bestuur AGB over de klachten ingediend tegen respectievelijk de gemeente, het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en het AGB Stadsontwikkeling.

Argumentatie

Het bestuur wil zorgvuldig omgaan met klachten en een duidelijke en correcte aanpak verzekeren.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 302 en 303 inzake de klachtenbehandeling.
De beheersovereenkomst tussen het stadsbestuur en het AGB Stadsontwikkeling, zoals vastgesteld op de raad van bestuur en gemeenteraad van 19 december 2019, inzonderheid artikel 5.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering in bijlage van de klachten tegen de stad, het OCMW en het Autonoom Gemeentebedrijf van Hamont-Achel in 2022.