Terug
Gepubliceerd op 03/05/2023

2023_GR_00055 - Aanpassing retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid - Goedkeuring

gemeenteraad
do 27/04/2023 - 20:05 Raadzaal stadhuis
Datum beslissing: do 27/04/2023 - 22:19
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Rudi Boonen, Voorzitter; Theo Schuurmans, Burgemeester; Ilse Jaspers, Schepen; Joren Mertens, Schepen; Guy Joosten, Schepen; Tom Cox, Schepen; Serge Vander Linden, Schepen; Rik Rijcken, Raadslid; Jef Plas, Raadslid; Roger Mertens, Raadslid; Bèr van de Schans, Raadslid; Miel Sools, Raadslid; Jacky Umans, Raadslid; Koen Boonen, Raadslid; Marie-Jose Cuyvers, Raadslid; Ria Nijs, Raadslid; Vital Davids, Raadslid; Kris Slenders, Raadslid; Antoon Duisters, Raadslid; Tine Daemen, Raadslid; Mieke Van Hout, Raadslid; Tom Thijs, Raadslid; Bart Rutten, Algemeen directeur wd.

Afwezig

Theo Renckens, Raadslid

Secretaris

Bart Rutten, Algemeen directeur wd.

Voorzitter

Rudi Boonen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00055 - Aanpassing retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid - Goedkeuring

Aanwezig

Rudi Boonen, Theo Schuurmans, Ilse Jaspers, Joren Mertens, Guy Joosten, Tom Cox, Serge Vander Linden, Rik Rijcken, Jef Plas, Roger Mertens, Bèr van de Schans, Miel Sools, Jacky Umans, Koen Boonen, Marie-Jose Cuyvers, Ria Nijs, Vital Davids, Kris Slenders, Antoon Duisters, Tine Daemen, Mieke Van Hout, Tom Thijs, Bart Rutten
Stemmen voor 22
Koen Boonen, Serge Vander Linden, Jef Plas, Ilse Jaspers, Kris Slenders, Ria Nijs, Theo Schuurmans, Mieke Van Hout, Rik Rijcken, Jacky Umans, Bèr van de Schans, Roger Mertens, Marie-Jose Cuyvers, Antoon Duisters, Guy Joosten, Joren Mertens, Miel Sools, Vital Davids, Tom Cox, Tine Daemen, Rudi Boonen, Tom Thijs
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00055 - Aanpassing retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid - Goedkeuring 2023_GR_00055 - Aanpassing retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Omdat de stad Hamont-Achel op 8 mei 2023 'Live' gaat met het vastgoedinformatieplatform (VIP) dienen er aanpassingen te gebeuren aan het retributiereglement betreffende de kosten die er aangerekend kunnen worden voor het stedenbouwkundig uittreksel. 

In zitting van 28 januari 2021 keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid goed. De vastgoedinformatie / stedenbouwkundig uittreksel werd hier vastgelegd op 100 euro per perceel. Door de installatie van het VIP, verplicht vanaf 1 januari 2024, wordt er een platformretributie (voorlopig vastgelegd op ca. €35 door het vastgoedinformatieplatform - digitaal Vlaanderen) toegevoegd aan de gemeentelijke retributie. 

Argumentatie

Enkel de vergoeding voor de vastgoedinformatie wordt aangepast, de overige inhoud van het retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid, gemeenteraad 28 januari 2021 wordt niet gewijzigd.
Het voorstel is om de vergoeding van 100 euro aan te passen naar 100 euro excl. de platformretributie voor het VIP. Het totaalbedrag van 100 euro + de platformretributie voor het VIP wordt ontvangen door Vlaanderen die instaan voor het VIP-platform. Hierna wordt de gemeentelijke retributie van 100 euro doorgestort naar de gemeente.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de stad Hamont-Achel de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;

Juridische grond

Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002 dlb0015

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41, lid 2, 11° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41, lid 2, 11° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
    1. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
    2.de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze     afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse     overheid;
    3. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet; 
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

Artikel 2

De stad Hamont-Achel verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De stad Hamont-Achel doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier De stad Hamont-Achel stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

Met ingang van begin mei 2023 wordt ten voordele van stad Hamont-Achel een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier. 

Artikel 3

De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Artikel 4

Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt: 

Voorwerp aanvraag 

Retributiebedrag 

Vastgoeddossier 

100 EUR excl. de platformretributie voor het VIP

Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

  • (i) De percelen aangrenzend zijn
  • (ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
  • (iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)

De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen. 

Artikel 5

De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.

Artikel 6

§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de stad Hamont-Achel voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

  1. aanvragers; en
  2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

  1. contact- en identificatiegegevens;
  2. financiële gegevens;
  3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
  4. vastgoedinformatie;
  5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

§4. De stad Hamont-Achel bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die de stad Hamont-Achel verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de stad Hamont-Achel bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

§5. De stad Hamont-Achel doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van De stad Hamont-Achel, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.

Artikel 7

De vastgoeddossiers die de stad Hamont-Achel via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

Artikel 8

Dit reglement vervangt vanaf 27 april 2023 gedeeltelijk het retributiereglement dd. 28 januari 2021 betreffende de stedenbouwkundige uittreksels (vastgoedinformatie), die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform als volgt:

  • 'De gewone procedure: 100,00 euro per perceel' wordt vervangen door 'De procedure bedraagt: 100 euro excl. de  platformretributie voor het VIP' met als volgende voorwaarden: Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
    • (i) De percelen aangrenzend zijn
    • (ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
    • (iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)
  • 'Spoedprocedure (= aflevering binnen 8 kalenderdagen): 200,00 euro per perceel indien men expliciet vraagt voor een aflevering via spoedprocedure' verdwijnt als mogelijkheid. Deze mogelijkheid verdwijnt omdat het niet mogelijk is om een spoedprocedure (een 2de procedure) in het vastgoedinformatieplatform te integreren.

Artikel 9

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.