Terug
Gepubliceerd op 01/02/2021

2021_GR_00013 - Aanpassing retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid - Goedkeuring

gemeenteraad
do 28/01/2021 - 20:00 digitaal (ZOOM)
Datum beslissing: do 28/01/2021 - 22:07
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Linda Theunissen, Voorzitter; Rik Rijcken, Burgemeester; Roger Mertens, Schepen; Jacky Umans, Schepen; Joren Mertens, Schepen; Bèr van de Schans, Schepen; Marie-Jose Cuyvers, Schepen; Theo Schuurmans, Raadslid; Guy Joosten, Raadslid; Ben Schuurmans, Raadslid; Miel Sools, Raadslid; Koen Boonen, Raadslid; Tom Cox, Raadslid; Rudi Boonen, Raadslid; Ria Nijs, Raadslid; Ilse Jaspers, Raadslid; Jef Plas, Schepen; Serge Vander Linden, Raadslid; Vital Davids, Raadslid; Kris Slenders, Raadslid; Antoon Duisters, Raadslid; Tine Daemen, Raadslid; Mieke Van Hout, Raadslid; Theo Veyfeyken, Algemeen directeur wd.

Afwezig

Marnix Goethals, Algemeen directeur

Secretaris

Theo Veyfeyken, Algemeen directeur wd.

Voorzitter

Linda Theunissen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00013 - Aanpassing retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Linda Theunissen, Rik Rijcken, Roger Mertens, Jacky Umans, Joren Mertens, Bèr van de Schans, Marie-Jose Cuyvers, Theo Schuurmans, Guy Joosten, Ben Schuurmans, Miel Sools, Koen Boonen, Tom Cox, Rudi Boonen, Ria Nijs, Ilse Jaspers, Jef Plas, Serge Vander Linden, Vital Davids, Kris Slenders, Antoon Duisters, Tine Daemen, Mieke Van Hout, Theo Veyfeyken
Stemmen voor 23
Ben Schuurmans, Jef Plas, Ilse Jaspers, Kris Slenders, Rudi Boonen, Ria Nijs, Theo Schuurmans, Mieke Van Hout, Rik Rijcken, Jacky Umans, Bèr van de Schans, Roger Mertens, Marie-Jose Cuyvers, Antoon Duisters, Guy Joosten, Joren Mertens, Miel Sools, Vital Davids, Tom Cox, Tine Daemen, Linda Theunissen, Koen Boonen, Serge Vander Linden
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00013 - Aanpassing retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid - Goedkeuring 2021_GR_00013 - Aanpassing retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Enkel de vergoeding voor het conformiteitsattest wordt aangepast, de overige inhoud van het retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid, gemeenteraad 19 december 2019 wordt niet gewijzigd.

Het voorstel is om de vergoeding van 100 euro aan te passen naar 90 euro met jaarlijkse indexering zoals beschreven in onderstaand artikel uit het BVR tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 van 11 september 2020:
Art. 3.9.
“De vergoeding om een aanvraag van een conformiteitsattest door de burgemeester te laten behandelen, wordt vastgesteld door de gemeenteraad en bedraagt maximaal:
1° 90 euro voor een zelfstandige woning;
2° 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro per gebouw. 
De bedragen in euro, vermeld in het eerste lid, worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: 
nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex november 2019.
De vergoeding om een aanvraag van een conformiteitsattest door de gewestelijk ambtenaar te laten behandelen is gelijk aan het overeenstemmend maximumbedrag in het eerste lid, zoals geïndexeerd conform het tweede lid.”

De vergoeding wordt niet langer gevraagd voor het ‘afleveren’ van een conformiteitsattest (CA), maar voor de ‘behandeling van de aanvraag’ van een CA. Dit betekent dat ook bij weigering van een CA een vergoeding gevraagd kan worden.
De vergoeding kan enkel gevraagd worden als iemand een aanvraag doet voor een CA (bv. in kader van verplicht CA bij verhuur) of wanneer iemand een hercontrole vraagt na besluit ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring, want in feite vraagt men een CA om een besluit ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring op te heffen. De vergoeding kan echter niet gevraagd worden als de gemeente kiest om een waarschuwingsprocedure te doorlopen. Dan heeft de betrokkene geen aanvraag gedaan voor een CA en is er ook geen besluit ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring dat moet worden opgeheven middels een CA.

Juridische grond

Optimalisatiedecreet van 20 maart 2019.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de woningkwaliteitsbewaking van 24 mei 2019
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 van 11 september 2020
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van heden wordt er een retributie ten voordele van de stad geheven op bepaalde administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid,

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk of inlichting wordt afgeleverd.

Artikel 3

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:

  • Beslissing over een omgevingsvergunningaanvraag (op proef) vereenvoudigde procedure: 50,00 euro vermeerderd met 25,00 euro per goedgekeurde woon- of bedrijfsentiteit of lot
  • Beslissing over een omgevingsvergunningsaanvraag (op proef) gewone procedure: 75,00 euro vermeerderd met 25,00 euro per goedgekeurde woon- of bedrijfsentiteit of lot + de kosten van de aangetekende zendingen à rato van de geldende tarieven
  • Aktename bouwmelding: 50,00 euro
  • Beslissing over de aanvraag van een stedenbouwkundig attest: 50,00 euro + de kosten van de aangetekende zendingen à rato van de geldende tarieven
  • Beslissing over de vraag tot opname in vergunningenregister: 50,00 euro
  • Stedenbouwkundig uittreksel (vastgoedinformatie):
    • Gewone procedure: 100,00 euro per perceel
    • Spoedprocedure (= aflevering binnen 8 kalenderdagen): 200,00 euro per perceel indien men expliciet vraagt voor een aflevering via spoedprocedure
  • Planologisch attest:
    • 5.000,00 euro bij aflevering van een gunstig planologisch attest
    • 250,00 euro bij aflevering van een ongunstig planologisch attest
  • Aanvraag behandeling conformiteitsattest m.b.t. woningkwaliteit[1]
    • 90,00 euro voor een zelfstandige woning
    • 90,00 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15,00 euro per kamer, met een maximum van 1.775,00 euro per gebouw
  • Melding van overdracht van de vergunning voor ingedeelde inrichting: 50,00 euro
  • Omzetting (van milieuvergunning naar omgevingsvergunning): 100,00 euro
  • Kapvergunning (= omgevingsvergunning die enkel handelt over het kappen van één of meerdere bomen): gratis
  • Splitsingen (art. 5.2.2 VCRO): 50,00 euro
  • Alle andere documenten, getuigschriften, uittreksels, afschriften, wettigingen, voor éénvormig verklaarde afschriften per document (één kopie inbegrepen), vergunningen waarvoor geen speciaal tarief werd bepaald en die van ambtshalve of op verzoek werden afgeleverd: gratis.

[1] De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de formule beschreven in art. 3.9 BVR 11/09/2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De vergoeding wordt niet meer gevraagd voor het afleveren van een CA, maar voor de behandeling van de aanvraag, dus ook bij weigering kan een vergoeding gevraagd worden.

Artikel 4

De retributie wordt contant of per overschrijving betaald bij het afleveren van het document.

Artikel 5

Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting via factuur geïnd. Indien de retributie niet tijdig betaald werd, kunnen er kosten overeenkomstig het retributiereglement ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen aangerekend worden.

Artikel 6

Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekend gemaakt.

Artikel 7

 Het gemeenteraadbesluit van 19 december 2019 inzake de goedkeuring van het retributiereglement m.b.t. administratieve stukken/prestaties m.b.t. omgeving en woonbeleid wordt vanaf heden opgeheven.