Het decreet lokaal bestuur voorziet dat de gemeenteraad de vervanging regelt van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering. Hierover worden geen nadere bijzondere regels geformuleerd.
De algemeen directeur kan om verschillende redenen afwezig of verhinderd zijn, al dan niet voorzien. Het is noodzakelijk om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen. Bijgevolg is het aangewezen om enerzijds een vervanging te voorzien voor korte afwezigheden of verhinderingen en anderzijds de aanduiding van een waarnemend algemeen directeur te regelen om langdurige afwezigheden op te vangen.
In het decreet wordt enkel gesteld dat er minstens en in elk geval in een waarneming van het ambt van algemeen directeur moet worden voorzien als de afwezigheid of verhindering langer dan 120 dagen duurt of als het ambt vacant verklaard werd. In dit geval oefent de waarnemend algemeen directeur alle bevoegdheden uit van de algemeen directeur.
Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Voor afwezigheden tot 120 kalenderdagen worden de personeelsleden in volgende volgorde aangeduid als vervanger in geval van afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur:
De volgende taken worden gedurende deze periode minimum opgenomen:
Voor afwezigheden voor een periode van meer dan 120 dagen wordt er een waarnemend algemeen directeur aangeduid. De bevoegdheid tot het aanstellen van een waarnemend algemeen directeur wordt toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 166, vierde lid Decreet Lokaal Bestuur.
De waarnemend algemeen directeur neemt alle taken en bevoegdheden van de algemeen directeur op.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 april 2020 inzake goedkeuring aanstelling plaatsvervangers bij verhindering algemeen directeur worden opgeheven met ingang van heden.