Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.
Daartoe worden de notulen bij aanvang van de zitting ter behandeling voorgelegd.
Artikel 33 §3 van het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad van 25 februari 2021.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Tijdens de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad dienen de notulen van de vorige zitting ter goedkeuring worden voorgelegd.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 juni 2021 worden goedgekeurd.
In een schrijven van 22 juli 2021 deelt gouverneur Lantmeeters mee dat jaarrekening 2020 AGB stadsontwikkeling werd goedgekeurd.
Het decreet lokaal bestuur stelt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 332.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van 22 juli 2021 van gouverneur Lantmeeters waarin de jaarrekening 2020 AGB stadsontwikkeling wordt goedgekeurd.
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft tijdens de Commissie voor Provinciale Verkeersveiligheid van 15 december 2020 beslist om een parkeerverbod in te voeren op de gewestweg N76 (Stationsstraat) tussen meterpunt 57,183 en 57,930 links en tussen meterpunt 57,930 en meterpunt 58,228 rechts. De commissie is overeengekomen om fietssuggestiestroken aan te brengen naast de voetgangersoversteekplaatsen. Dit alles om de veiligheid van voetgangers en fietsers te garanderen. Een parkeerverbod op de N76 is dan ook wenselijk.
Overwegend dat uit het oogpunt van veiligheid, en voor het gemak van verkeer, beperkende maatregelen inzake verkeer vraagt.
Dit besluit heeft betrekking op de gewestweg N76 op grondgebied van Hamont-Achel.
Het bedoelde wegsegment van de N76 is als lokale gewestweg gecategoriseerd.
Bijgevoegd plan schetst de genomen maatregelen.
Decreet van 19-22 juli 1791 op de municipale politie.
Gelet op de wet betreffende de politie over wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 inzake het Algemeen Reglement betreffende de politie op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 inzake de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens wordt bepaald, zoals tot op heden gewijzigd.
Grondwet, inzonderheid artikel 190.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens artikel 3,7 en 10.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 2.
De dienstorder MOB/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 inzake de procedure van aanvullende reglementen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Nieuwe Gemeentewet inzonderheid artikel 130bis, gewijzigd bij Wet van 12 januari 2006.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het ontwerp ministerieel besluit in verband met het aanvullend reglement op het verkeer inzake invoering van een parkeerverbod op het grondgebied van de stad Hamont-Achel t.p. gewestweg N76 tussen meterpunten 57,183 en 57,930 links en tussen meterpunt 57,930 en meterpunt 58,228 rechts wordt gunstig geadviseerd.
De bepalingen van artikel één worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van de wettelijk vastgestelde verkeerstekens.
De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de stad Hamont-Achel. De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Alle bestaande besluiten die betrekking hebben op het onderwerp van de in artikel één omschreven weggedeelten worden opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden naar:
- Agentschap Wegen en Verkeer Limburg, Koningin Astridlaan 20 bus 4, 3500 Hasselt
- het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket Lokale Besturen (waartoe ook het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid toegang heeft)
- de Bestendige Deputatie van de provincie Limburg
- de Griffie van de Politierechtbank te Hasselt/Beringen
- de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt
- de lokale politie HANO.
De Eilandjes wordt vaak gebruikt door auto's die van de Orchideeënlaan naar de Hoek rijden of omgekeerd. Fietsers en wandelaars die gebruik maken van deze weg ondervinden hier veel hinder van het opwaaiende stof als er voertuigen voorbij rijden. Om te verhinderen dat hier nog doorgaand verkeer kan doorrijden zal er een verbod ingesteld worden voor alle verkeer uitgezonderd fietsers, landbouwverkeer en aangelanden.
Overwegend dat uit het oogpunt van veiligheid, en voor het gemak van verkeer, beperkende maatregelen inzake verkeer vraagt.
Dit reglement heeft betrekking op gemeentewegen.
Bijgevoegd plan schetst de genomen maatregelen.
Decreet van 19-22 juli 1791 op de municipale politie.
Gelet op de wet betreffende de politie over wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 inzake het Algemeen Reglement betreffende de politie op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 inzake de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Grondwet, inzonderheid artikel 190.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Nieuwe Gemeentewet inzonderheid artikel 130bis, gewijzigd bij Wet van 12 januari 2006.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Er wordt een verbod voor alle verkeer uitgezonderd plaatselijk verkeer, landbouwverkeer en aangelanden
en uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A ingesteld in De Eilandjes.
Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht met verkeersborden C3 aangevuld met onderborden M3 en 'uitgezonderd plaatselijk verkeer, landbouwverkeer en aangelanden'.
Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking op 1 september 2021.
De plaatsing en het onderhoud van de signalisatie zijn ten laste van de stad Hamont-Achel. Tekens die strijdig zijn met de beschikkingen van dit reglement moeten onmiddellijk verwijderd worden.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan:
- het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket Lokale Besturen (waartoe ook het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid toegang heeft)
- de Bestendige Deputatie van de provincie Limburg
- de Griffie van de Politierechtbank te Hasselt/Beringen
- de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt
- de lokale politie HANO.
Om de veiligheid van de fietsers in de schoolomgevingen nog te verhogen zullen er fietsstraten ingericht worden. Op deze manier wordt de fietser de hoofdgebruiker van de weg en zal het veiligheidsgevoel aanzienlijk verhogen. De fietsstraten worden voorzien bij de school De Robbert, De Geluksvogel en De Achelier in Achel centrum.
Overwegend dat uit het oogpunt van veiligheid, en voor het gemak van verkeer, beperkende maatregelen inzake verkeer vraagt.
Dit reglement heeft betrekking op gemeentewegen.
Bijgevoegd plan schetst de genomen maatregelen.
Decreet van 19-22 juli 1791 op de municipale politie.
Gelet op de wet betreffende de politie over wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 inzake het Algemeen Reglement betreffende de politie op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 inzake de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Grondwet, inzonderheid artikel 190.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Nieuwe Gemeentewet inzonderheid artikel 130bis, gewijzigd bij Wet van 12 januari 2006.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Op volgende locaties worden fietsstraten ingericht:
- Deken Dolsstraat, weggedeelte tussen de kruising met de Abdijstraat en de kruising met de Brouwersstraat
- Groenstraat: het weggedeelte tussen het Kruispunt met de Wal en net voorbij de kruising met de Korte Groenstraat
- Kloosterstraat
- Koleneind: het weggedeelte tussen huisnummer 3 en het kruispunt met de Abdijstraat
- Korte Groenstraat
- Pastoor Lemmensstraat: het weggedeelte tussen huisnummer 35 en de kruising met de Deken Dolsstraat
- Wal
- Grevenbroekstraat: het weggedeelte tussen het kruispunt met het Michielsplein en de Koekoeksweg
- Michielsplein: weggedeelte tussen de Grevenbroekstraat en de Pastoor Bungenerslaan
- Pastoor Bungenerslaan:het weggedeelte tussen het kruispunt met de Koekoeksweg en het Michielsplein
Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht met het verkeersbord F111.
Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking op 1 oktober 2021.
Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan:
- het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket Lokale Besturen (waartoe ook het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid toegang heeft)
- de Bestendige Deputatie van de provincie Limburg
- de Griffie van de Politierechtbank te Hasselt/Beringen
- de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt
- de lokale politie HANO.
Om de verkeersveiligheid in de Klöcknerstraat te verhogen en het mogelijk te maken dat 2 vrachtwagens elkaar kruisen is het nodig om een stilstaan- en parkeerverbod in te stellen in de Klöcknerstraat, het weggedeelte tussen het eerste industriegebouw en de spoorweg.
Overwegend dat uit het oogpunt van veiligheid, en voor het gemak van verkeer, beperkende maatregelen inzake verkeer vraagt.
Dit reglement heeft betrekking op gemeentewegen.
Bijgevoegd plan schetst de genomen maatregelen.
Decreet van 19-22 juli 1791 op de municipale politie.
Gelet op de wet betreffende de politie over wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 inzake het Algemeen Reglement betreffende de politie op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 inzake de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Grondwet, inzonderheid artikel 190.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Nieuwe Gemeentewet inzonderheid artikel 130bis, gewijzigd bij Wet van 12 januari 2006.
Het aanvullend politiereglement op het verkeer n.a.v. stilstaan- en parkeerverbod t.p. Klöcknerstraat (uitrit firma Sharp Packaging Solutions) van 23 maart 2015 wordt opgeheven met ingang van 1 september 2021.
Een stilstaan- en parkeerverbod wordt ingesteld in de Klöcknerstraat, het weggedeelte tussen het eerste industriegebouw en de spoorweg.
Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht met verkeersbord E3 aangevuld met onderbord Xa.
Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking op 1 september 2021.
Het aanvullend politiereglement op het verkeer n.a.v. stilstaan- en parkeerverbod t.p. Klöcknerstraat van 23 maart 2015 wordt opgeheven met ingang van 1 september 2021.
Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan:
-
het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket Lokale Besturen
(waartoe ook het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid toegang heeft)
- de lokale politie HANO.
- de Bestendige Deputatie van de provincie Limburg
- de Griffie van de Politierechtbank te Hasselt/Beringen
- de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt.
Parkeerplaats in de Augustinessenstraat toevoegen indien deze op openbaar domein ligt; idem indien grenzend aan openbaar domein ook..
Decreet van 19-22 juli 1791 op de municipale politie.
Gelet op de wet betreffende de politie over wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk
Besluit van 1 december 1975 inzake het Algemeen Reglement betreffende
de politie op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel
Besluit van 11 oktober 1976 inzake de minimumafmetingen en de
bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Grondwet, inzonderheid artikel 190.
Decreet
van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het
wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de
aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging
van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Nieuwe Gemeentewet inzonderheid artikel 130bis, gewijzigd bij Wet van 12 januari 2006.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2015 inzake goedkeuring aanvullend politiereglement op de G(mindervalide)-parkings.
Sinds 2015 zijn er enkele mindervaliden parkeerplaatsen bijgekomen. In de Kloosterstraat bij de heraanleg van de parkeerstroken ter hoogte van het Huis van het Kind is er een G-parking aangelegd en ook in de Collegestraat, bij Wico Campus Hamont worden 2 parkeerplaatsen voorzien voor mindervaliden. Het aanvullend politiereglement inzake de G-parkings van 28 september 2015 is dan ook niet meer actueel en dient aangepast te worden.
Het aanpassen van een aanvullend politiereglement is de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
Het advies van de verkeerscommissie van 15 juni 2021.
Op navolgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap:
Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht met verkeersbord E9a met een blauw pictogram dat een persoon met een handicap voorstelt.
Dit aanvullend politiereglement treedt in werking op 1 september 2021.
De plaatsing en het onderhoud van de signalisatie zijn ten laste van de stad Hamont-Achel. Tekens die strijdig zijn met de beschikkingen van dit reglement moeten onmiddellijk verwijderd worden.
Het aanvullend politiereglement op de G(mindervalide)-parkings van 28 september 2015 wordt opgeheven met ingang van 1 september 2021.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan:
-
het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket Lokale Besturen
(waartoe ook het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid toegang heeft)
- de Bestendige Deputatie van de provincie Limburg
- de Griffie van de Politierechtbank te Hasselt/Beringen
- de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt
- de lokale politie HANO.
De stad Hamont-Achel heeft meer dan 600 ha openbaar bos in eigendom. Dit openbaar bos wordt beheerd volgens de criteria duurzaam bosbeheer. Eén van de beheermaatregelen zijn dunningen waarbij bomen gekapt worden. Het Agentschap voor Natuur en Bos zorgt voor de aanduidingen van de te kappen bomen en biedt de stad jaarlijks aan om deel te nemen aan de houtverkoop, die het Agentschap voor Natuur en Bos organiseert voor de openbare besturen.
Jaarlijks komt een hoeveelheid hout vrij uit de openbare bossen van de stad Hamont-Achel.
Houtexploitanten zijn vragende partij om hout te kopen.
Het Agentschap voor Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid zorgt voor de aanduidingen van de te kappen bomen en heeft voor de stad Hamont-Achel het lot 14-2021/sha-1 (voorlopig lotnummer: wijzigt nog in de definitieve catalogus) samengesteld.
De te exploiteren gemeentebossen zijn FSC-gecertificeerd met certificatiecode CU-FM/COC-804128-AK-01.
Regio Lage Kempen van het Agentschap voor Natuur en Bos organiseert de gezamenlijke houtverkoop “Openbare besturen aan de houtexploitanten", conform artikel 56 van het Bosdecreet, op woensdag 6 oktober 2021.
De stad Hamont-Achel neemt jaarlijks deel aan de gezamenlijke houtverkoop "Openbare besturen aan de houtexploitanten".
De stad Hamont-Achel heeft sinds 22 augustus 2017 een meerjarige overeenkomst ondertekend met Natuurinvest (het Ondersteunend Centrum van het Agentschap voor Natuur en Bos) voor de organisatie, administratieve opvolging en financiële opvolging van de houtverkoop van het Agentschap voor Natuur en Bos en de stad Hamont-Achel.
Het Bosdecreet van 13 juni 1990.
Het besluit van de Vlaamse regering dd. 7 juni 2002 houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Volgende perceel hout, zoals omschreven in lot 14-2021/sha-1 (voorlopig lotnummer: wijzigt nog in de definitieve catalogus), opgesteld door het Agentschap voor Natuur en Bos van de Vlaamse overheid, wordt aan de houtexploitanten te koop aangeboden tijdens de gezamenlijke houtverkoop openbare besturen op woensdag 6 oktober 2021. Omwille van ligging en omvang heeft het Agentschap Natuur en Bos het lot van Kerkfabriek Hamont samengevoegd met dat van stad Hamont-Achel om het zo beter verkoopbaar te maken.
Lot 14-2021/sha-1 (met FSC-certificatiecode CU-FM/COC-804128-AK-01) ligt in de bossen van Haarterheide (303a, 305b, 306a, 307a, 308a, 310a, 311a, 319a, 322a, 327a, 331a, 348a) met als te kappen bomen 492 Grove dennen met een volume van 152 m³, 310 Corsicaanse dennen met een volume van 161 m³, 88 Berken met een volume van 14 m³, 11 Zomereiken met een volume van 3 m³, 71 Lorken species met een volume van 24 m³, 27 Amerikaanse eiken met een volume van 3 m³, 3 Douglassparren met een volume van 1 m³.
In totaal 1.002 stuks, met een totaal volume van 357 m³, geraamd op 9.000,00 euro. Hiervan is:
De verkoop gebeurt onder de voorwaarden opgenomen in het besluit van de Vlaamse regering dd. 7 juni 2002 (Belgisch Staatsblad van 20 juli 2002) houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de openbare verkopingen van hout en andere bosproducten afkomstig uit openbare bossen. Deze worden aangevuld met de volgende bijzondere voorwaarden:
De stad Hamont-Achel geeft volmacht aan het Agentschap voor Natuur en Bos, tijdens de gezamenlijke houtverkoop openbare besturen aan de houtexploitanten op woensdag 6 oktober 2021, om de loten op de verkoop definitief toe te wijzen aan de hoogste bieder, waarbij gegarandeerd wordt dat de schattingsprijs of een maximale afwijking tot 10% in min wordt gehaald. Bij mogelijke uitzonderlijke omstandigheden die zouden aanleiding geven om hiervan af te wijken, zal steeds contact worden genomen met het openbaar bestuur.
De stad Hamont-Achel maakt voor de houtverkoop gebruik van het dienstverleningspakket van Natuurinvest (inclusief facturatie).
Het besluit wordt voor verder gevolg digitaal toegezonden aan het Agentschap voor Natuur en Bos, Regiokantoor Lage Kempen, Heuvelstraat 5, 3940 Hechtel-Eksel, t.a.v. Raf Verschueren: raf.verschueren@vlaanderen.be .
De vzw Fietsen Zonder Leeftijd heeft een dossier ingediend waarin het project kort wordt toegelicht inclusief de vraag tot subsidie.
Dit initiatief staat ten dienste van de Hamont-Achelse bevolking en zorgt mee voor het welzijn van de bevolking.
De gemeenteraad kent een nominatieve subsidie van 1.000 euro toe aan de vzw Fietsen Zonder Leeftijd.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met een jaarlijkse werkingstoelage vanaf 2022 van 500 euro voor de vzw Fietsen Zonder Leeftijd voor hun dagelijkse werking en onderhoud. Deze toelage wordt jaarlijks aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd via de lijst met nominatieve subsidies.
In het kader van de opdracht “Aankoop bandenkraan - 2de procedure” werd een bestek met nr. 2021022 opgesteld door de Aankoopdienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 148.760,33 excl. btw of € 180.000,00 incl. 21% btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 27 mei 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad besliste in zitting van 27 mei 2021 om de plaatsingsprocedure te starten en volgende ondernemers werden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
- JCB Belgium NV, Nijverheidslaan 1501 te 3660 Opglabbeek;
- Verhoeven, Nederwijk-Oost 278 te 9400 Ninove;
- Ahlmann Nederland B.V., Onderwaard 11 te NL-5324 JV Ammerzoden.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 21 juni 2021 om 17.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 19 oktober 2021.
Er werden 3 offertes ontvangen:
- JCB Belgium NV, Nijverheidslaan 1501 te 3660 Opglabbeek (€ 184.179,00 excl. btw of € 222.856,59 incl. 21% btw);
- Ahlmann Nederland B.V., Onderwaard 11 te NL-5324 JV Ammerzoden (€ 188.223,00 excl. btw of € 227.749,83 incl. 21% btw);
- Verhoeven, Nederwijk-Oost 278 te 9400 Ninove (€ 171.070,00 excl. btw of € 206.994,70 incl. 21% btw);
De Aankoopdienst stelde op 22 juli 2021 het verslag van nazicht van de offertes op.
De Aankoopdienst stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Verhoeven, Nederwijk-Oost 278 te 9400 Ninove, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 171.070,00 excl. btw of € 206.994,70 incl. 21% btw.
Rekening houdend met het feit dat het gunningsbedrag meer dan 110% van de raming is, dient deze aankoop goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
Volgende opties worden besteld: [Vereiste optie] Passende roterende sorteergrijper, [Vereiste optie] Kwalitatieve 'banaanbak' 40cm cw10, [Vereiste optie] Kwalitatieve graafbak 80cm cw10, [Vereiste optie] Kwalitatieve slotenbak 130cm cw10, [Vereiste optie] Kwalitatieve slotenbak 180cm open en afgeschuind cw10, [Vereiste optie] Kwalitatieve puinbak/riekbak 100cm cw10, [Vereiste optie] Tiltrotator cw 10, [Vereiste optie] Maaikorf 200cm, [Vereiste optie] Centrale smering onderbouw en automatische centrale smering bovenbouw, [Vereiste optie] Een systeem om met een ééngreepshendel de hydrauliek te ontkoppelen, [Vereiste optie] Pallethaak cw10, [Toegestane optie] Rippertand CW10 mits het verkrijgen van een visum.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2410000/ALGBEST/0119/04 (actie/raming AC000156/MJP001092) en de financiering gebeurt met eigen middelen.
Een visum is vereist van de financieel directeur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° c) (geen of geen geschikte aanvraag tot deelneming of offerte ingevolge een openbare/niet openbare procedure).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 22 juli 2021, opgesteld door de Aankoopdienst.
Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De opdracht “Aankoop bandenkraan - 2de procedure” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Verhoeven, Nederwijk-Oost 278 te 9400 Ninove, tegen het nagerekende van € 171.070,00 excl. btw of € 206.994,70 incl. 21% btw.
Volgende opties worden besteld: [Vereiste optie] Passende roterende sorteergrijper, [Vereiste optie] Kwalitatieve 'banaanbak' 40cm cw10, [Vereiste optie] Kwalitatieve graafbak 80cm cw10, [Vereiste optie] Kwalitatieve slotenbak 130cm cw10, [Vereiste optie] Kwalitatieve slotenbak 180cm open en afgeschuind cw10, [Vereiste optie] Kwalitatieve puinbak/riekbak 100cm cw10, [Vereiste optie] Tiltrotator cw 10, [Vereiste optie] Maaikorf 200cm, [Vereiste optie] Centrale smering onderbouw en automatische centrale smering bovenbouw, [Vereiste optie] Een systeem om met een ééngreepshendel de hydrauliek te ontkoppelen, [Vereiste optie] Pallethaak cw10, [Toegestane optie] Rippertand CW10 mits het verkrijgen van een visum.
De waarborgtermijn wordt vastgesteld op 24 maanden.
De leveringstermijn wordt vastgesteld op 150 kalenderdagen.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2021022.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2410000/ALGBEST/0119/04 (actie/raming AC000156/MJP001092).
De gemeenteraad dient deze opdracht te gunnen aangezien het totale gunningsbedrag hoger dan 110% van de raming is.
Naar aanleiding van de plannen om een nieuwe sporthal te bouwen in Achel naast de bestaande sporthal dient de Koekoeksweg verplaatst te worden.
Het programma van eisen (outputspecificaties) voor de bouw van de nieuwe sporthal zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22/4/2021 bepaalt dat de nieuwe sporthal zo dicht mogelijk tegen de school aangebouwd zal worden. Om dit mogelijk te maken dient de huidige Koekoeksweg verplaatst te worden. De Koekoeksweg was in de Atlas der buurtwegen gekend onder Buurtweg nr. 12, thans een gemeenteweg ingevolge het decreet op de gemeentewegen van 3/5/2019.
Het college heeft de intentie om de weg niet af te schaffen maar te verplaatsen en daarbij deze enkel nog voor voetgangers en fietsers (zacht verkeer) toegankelijk te houden. Hiertoe zal de weg verplaatst worden naar een reeds aanwezig pad in de buurt van de huidige Koekoeksweg waarbij dit pad dan middels het bijgevoegde rooilijnplan formeel wordt vastgelegd als de verplaatste gemeenteweg.
Tevens zal bij de herinrichting van de omgeving rond de nieuwe sporthal een extra pad voor zacht verkeer voorzien worden. Op die manier zullen er in de toekomst twee paden voor zacht verkeer zijn die een verbinding vormen tussen de Pastoor Bungenerslaan en de Grevenbroekstraat waarvan één pad dus de formeel verplaatste Koekoeksweg zal zijn waar weliswaar geen gemotoriseerd verkeer meer zal toegelaten worden. Het decreet op de gemeentewegen bepaalt echter niet de functie van een gemeenteweg, wel haar ligging en breedte.
Decreet op de gemeentewegen dd. 3/5/2019, in bijzonder Afdeling 2, artikel 17.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het rooilijnplan opgemaakt door Landmeters- en vastgoedexperten van 9/7/2021, dossiernr. 7791, met het oog op de verplaatsing van de Koekoeksweg, wordt voorlopig vastgesteld.
De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen, om in toepassing van artikel 17 §2 van het decreet op de gemeentewegen, het rooilijnplan te ontwerpen aan een openbaar onderzoek.
In het kader van een grondruil werd een aanvraag ingediend op naam van Dhr. Johan Hendrikx en mevr. Diana Mol, Bien 22, 3930 Hamont-Achel, dhr. Wout Govers, Bien 24, 3930 Hamont-Achel en dhr. Jos Schuurmans en mevr. An Braeken, Bien 26, 3930 Hamont-Achel, om een deel van het pad, in de Atlas der Buurtwegen gekend onder voetpad nr. 43, af te schaffen ter hoogte van Bien 22 t.e.m. 26.
De reden van de aanvraag is het rechttrekken van de perceelsgrens tussen de percelen, 2de afdeling, sectie C, nrs. 80d, 81f, 82d. Volgens de bij de aanvraag gevoegde informatie zou het af te schaffen gedeelte reeds meer dan 30 jaar niet meer in gebruik zijn.
Decreet op de gemeentewegen dd. 3 mei 2019, in bijzonder Afdeling 3, artikel 20.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het metingsplan van landmeter-expert V. Dewitz van 4 augustus 2020, dossiernr. 1.890-BW, met aanduiding van het af te schaffen gedeelte voetpad nr. 43, wordt voorlopig vastgesteld.
De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen, om in toepassing van artikel 21 §2 van het decreet op de gemeentewegen, het metingsplan te ontwerpen aan een openbaar onderzoek.
Op 13/7/2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de definitieve ambtsneerlegging van een omgevingsambtenaar, goed.
Vanaf 6/9/2021
zal het diensthoofd stadsontwikkeling en omgevingsambtenaar, een jaar verlof zonder wedde nemen.
Op 1/6/2022 zal een omgevingsambtenaar op pensioen gaan.
Om in de continuïteit van de behandeling van de omgevingsvergunningendossiers te kunnen voorzien is het aangewezen om daarom een bijkomend gemeentelijke omgevingsambtenaar aan te wijzen.
Sanne Rampelberg, experte Wonen en Omgeving in dienst van de stad Hamont-Achel, heeft het vereiste diploma en de relevante aantoonbare beroepservaring om in aanmerking te komen voor de functie van omgevingsambtenaar.
Zij voldoet aldus aan artikel 143 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 25/4/2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/4/2014, in bijzonder artikel 9.
Besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 25/4/2014 betreffende de omgevingsvergunning, in bijzonder artikel 143.
Sanne Rampelberg wordt aangewezen als gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV)
Limburg meldt bij schrijven van 7 juli 2021 dat de Raad van Bestuur in zitting van 27 mei 2021 besloten heeft goedkeuring te verlenen aan de intentieverklaring tot vrijwillige ontbinding en vereffening van de vereniging.
Tijdens de algemene vergadering ERSV van 17 juni 2021 hebben de aangesloten leden kennis genomen van deze intentieverklaring en zijn hiermee akkoord gegaan.
De vzw ERSV heeft als doel het bijdragen tot de sociaal-economische streekontwikkeling binnen Limburg door het inrichten en het ondersteunen van één of meerdere Sociaal-Economische Raden van de Regio (SERR), en één of meerdere Regionale Sociaal-Economische Overlegcomités (RESOC).
Omwille van o.a. volgende redenen heeft deze vzw beslist tot vrijwillige ontbinding en vereffening van de vereniging:
- de Vlaamse overheid heeft in 2015 besloten om de betoelaging van de werking van de ERSV's en bijgevolg ook van de werking van RESOC en SERR stop te zetten. Dit heeft voor een sterke afbouw gezorgd van de operationele activiteiten
- de werking is de afgelopen jaren herleidt tot het inschakelen van de vzw voor specifieke (op vandaag afgeronde) projecten, zonder eigen zelfstandige activiteit
- de operationele activiteiten voor socio-economische ontwikkeling, platform- en projectwerking zijn bijna volledig verschoven naar POM (provinciale ontwikkelmaatschappij) Limburg.
Lidmaatschap van de stad Hamont-Achel van de vzw ERSV Limburg.
Artikel 386 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikelen 33 en 34 van de statuten van vzw ERSV Limburg.
De gemeenteraad stemt in met de vereffening en ontbinding van de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Limburg.
De gemeenteraad gelast de vertegenwoordiger in de algemene vergadering, Marie-Jose Cuyvers, overeenkomstig dit standpunt, de gemeente te vertegenwoordigen ter gelegenheid van de algemene vergadering(en) van de vzw ERSV Limburg, waar de vereffening en ontbinding van de vzw Erkend Regionaal Samenwerkignsverband Limburg ter stemming zal voorliggen.
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan de vzw ERSV Limburg, t.a.v. Vandeput Tom, gedeputeerde voor economie, Kempische Steenweg 303/101 te 3500 Hasselt, en Marie-Jose Cuyvers vertegenwoordiger van de stad Hamont-Achel in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur voorziet dat de gemeenteraad de vervanging regelt van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering. Hierover worden geen nadere bijzondere regels geformuleerd.
De algemeen directeur kan om verschillende redenen afwezig of verhinderd zijn, al dan niet voorzien. Het is noodzakelijk om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen. Bijgevolg is het aangewezen om enerzijds een vervanging te voorzien voor korte afwezigheden of verhinderingen en anderzijds de aanduiding van een waarnemend algemeen directeur te regelen om langdurige afwezigheden op te vangen.
In het decreet wordt enkel gesteld dat er minstens en in elk geval in een waarneming van het ambt van algemeen directeur moet worden voorzien als de afwezigheid of verhindering langer dan 120 dagen duurt of als het ambt vacant verklaard werd. In dit geval oefent de waarnemend algemeen directeur alle bevoegdheden uit van de algemeen directeur.
Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Voor afwezigheden tot 120 kalenderdagen worden de personeelsleden in volgende volgorde aangeduid als vervanger in geval van afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur:
De volgende taken worden gedurende deze periode minimum opgenomen:
Voor afwezigheden voor een periode van meer dan 120 dagen wordt er een waarnemend algemeen directeur aangeduid. De bevoegdheid tot het aanstellen van een waarnemend algemeen directeur wordt toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 166, vierde lid Decreet Lokaal Bestuur.
De waarnemend algemeen directeur neemt alle taken en bevoegdheden van de algemeen directeur op.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 april 2020 inzake goedkeuring aanstelling plaatsvervangers bij verhindering algemeen directeur worden opgeheven met ingang van heden.
Inleiding
Kinderen met en zonder beperking kunnen dikwijls niet samenspelen in een speeltuin omdat de speeltuigen vaak niet aangepast zijn aan rolstoelgebruikers,
In de nieuwe speeltuin in het stadspark in Hamont zou het fijn zijn om tevens speeltoestellen te hebben opdat kinderen in een rolstoel ook gebruik kunnen maken van een aantal speeltuigen en op die wijze samen kunnen spelen met andere kinderen.
CD&V wil werk maken van toegankelijke speeltuinen met speeltuigen voor kinderen met een handicap daar dit past in de visie van een inclusief beleid.
Voorstel
De CD&V-fractie stelt voor om:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De fractie CD&V legt het agendapunt 'Rolstoeltoegankelijke speeltuinen in Hamont-Achel' voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad van de stad Hamont-Achel beslist om de speeltuinen aan het stadspark en sporthal De Koekoek van rolstoeltoegankelijke speeltuigen te voorzien.
De gemeenteraad geeft het College van Burgemeester en Schepenen de opdracht om de praktische modaliteiten voor de aankoop en plaatsing van speeltoestellen voor rolstoelgebruikers uit te werken.