Terug
Gepubliceerd op 02/12/2021

2021_GR_00158 - Aanpassing snelheidsplan Hamont-Achel - Goedkeuring

gemeenteraad
do 25/11/2021 - 20:00 Michielshof
Datum beslissing: vr 26/11/2021 - 11:32
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Linda Theunissen, Voorzitter; Rik Rijcken, Burgemeester; Roger Mertens, Schepen; Jacky Umans, Schepen; Joren Mertens, Schepen; Bèr van de Schans, Schepen; Marie-Jose Cuyvers, Schepen; Miel Sools, Raadslid; Koen Boonen, Raadslid; Kris Slenders, Raadslid; Tine Daemen, Raadslid; Jef Plas; Marnix Goethals, Algemeen directeur

Afwezig

Theo Schuurmans, Raadslid; Guy Joosten, Raadslid; Ben Schuurmans, Raadslid; Tom Cox, Raadslid; Rudi Boonen, Raadslid; Ria Nijs, Raadslid; Ilse Jaspers, Raadslid; Serge Vander Linden, Raadslid; Vital Davids, Raadslid; Antoon Duisters, Raadslid; Mieke Van Hout, Raadslid

Secretaris

Marnix Goethals, Algemeen directeur

Voorzitter

Linda Theunissen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00158 - Aanpassing snelheidsplan Hamont-Achel - Goedkeuring

Aanwezig

Linda Theunissen, Rik Rijcken, Roger Mertens, Jacky Umans, Joren Mertens, Bèr van de Schans, Marie-Jose Cuyvers, Miel Sools, Koen Boonen, Kris Slenders, Tine Daemen, Jef Plas, Marnix Goethals
Stemmen voor 12
Koen Boonen, Jef Plas, Kris Slenders, Rik Rijcken, Jacky Umans, Bèr van de Schans, Roger Mertens, Marie-Jose Cuyvers, Joren Mertens, Miel Sools, Tine Daemen, Linda Theunissen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00158 - Aanpassing snelheidsplan Hamont-Achel - Goedkeuring 2021_GR_00158 - Aanpassing snelheidsplan Hamont-Achel - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Aan het snelheidsplan dat in werking getreden is op 1 december 2020 worden enkele wijzigingen gedaan. Bij de invoering van de fietsstraten is immers gebleken dat er  best maximaal 30km/u ingevoerd wordt bij enkele belangrijke verbindingswegen naar de scholen. Zo is het Michielsplein een belangrijke verbinding richting de school maar ook in het centrum van Achel. De Abdijstraat is een belangrijke fietsader tussen 2 verschillende scholen in Hamont centrum. De Abdijstraat kan wettelijk niet toegevoegd worden als fietsstraat omdat deze weg op een vrachtroute voor enkele bedrijven ligt.
Door de snelheid te verlagen in de stadskern van Hamont (alle straten tussen de Wal en de Burg) proberen we het aantal fietsbewegingen te verhogen, zowel functioneel als recreatief. Als het veiliger wordt voor de zachte weggebruiker zullen ook meer mensen gebruik gaan maken van de fiets. Zeker in combinatie met de fietsstraten rondom de school De Robbert.

Argumentatie

Het aanpassen van het snelheidsplan ingaand op 1 december 2020 is uit het oogpunt van de verkeersleefbaarheid  sterk aangewezen.
Door de snelheid te verlagen willen we een verhoging van het aantal fietsers krijgen, zowel functioneel naar school, het werk of de winkel maar ook recreatief.
De verkeerscommissie staat positief tegenover het aanpassen van het bestaande snelheidsplan, op 4 oktober 2021 is dit besproken tijdens deze vergadering.
Het bijgevoegde plan verduidelijkt het snelheidsregime op de wegen.
Dit reglement heeft betrekking op gemeentewegen.

Juridische grond

Decreet van 19-22 juli 1791 op de municipale politie.
Gelet op de wet betreffende de politie over wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Nieuwe Gemeentewet inzonderheid artikel 130bis, gewijzigd bij Wet van 12 januari 2006.
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het Algemeen Reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Binnen het grondgebied van de stad Hamont-Achel wordt een permanente zone 30 in de schoolomgevingen ingesteld :
- Abdijstraat,
- Balenhoek, het weggedeelte t.h.v. de parking bij de school
- Collegestraat
- Deken Dolsstraat: het weggedeelte tussen huisnummer 41 en het kruispunt met de Brouwersstraat
- Groenstraat: het weggedeelte tussen huisnummer 3 en de Kloosterstraat
- Kloosterstraat
- Koleneind: het weggedeelte tussen huisnummer 3 en het kruispunt met de Abdijstraat
- Pastoor Lemmensstraat: het weggedeelte tussen huisnummer 20 en het kruispunt met de Deken Dolsstraat
- Vloedstraat: het weggedeelte tussen het kruispunt met het Koleneind en de Ruiterstraat
- Wal: het weggedeelte tussen de kruispunten met de Groenstraat en de Kloosterstraat
- Berkenstraat
- Grevenbroekstraat: het weggedeelte tussen het kruispunt Michielsplein en de Koekoeksweg
- Hazelaarstraat
- Koekoeksweg
- Michielsplein: weggedeelte tussen Grevenbroekstraat en Pastoor Bungenerslaan
- Olmstraat
- Pastoor Bungenerslaan: het weggedeelte tussen het kruispunt met de Koekoeksweg en het Michielsplein
- Plataanstraat.
Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door de verkeersborden A23 + F4a en F4b.

Artikel 2

Binnen het grondgebied van de stad Hamont-Achel wordt een variabele zone 30 in de schoolomgevingen ingesteld:
- 't Lo: het weggedeelte tussen het kruispunt met de Windmolenstraat en 't Lo 56
Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht met verkeersbord A23 + een variabel verkeersbord F4a en verkeersbord F4b.

Artikel 3

Binnen het grondgebied van de stad Hamont-Achel wordt een permanente zone 30 ingesteld:
- Brouwersstraat; weggedeelte tussen de Stad en de Burg
- Hoogstraat
- Kerkplein
- Kerkstraat
- Pastoor Lemmensstraat; het weggedeelte tussen de Stad en de Burg
- Stad
- Woonerf
- Michielsplein; weggedeelte tussen rotonde Catharinadal en Dorpsstraat
Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door de verkeersborden C43 (30 km/u) en C45 (30km/u) met zonale draagwijdte.

Artikel 4

Binnen het grondgebied van Hamont-Achel wordt een permanente zone 50 ingesteld op onderstaande gemeentewegen :
Achterhoek, Ambachtstraat, Balenhoek vanaf huisnummer 4 tot aan de parking bij de school, Bevrijdingsstraat vanaf huisnummer 3 tot kruising met Kievitstraat, Beverbeek het weggedeelte tussen de kruising met de Dijk en de Nobelstraat, De Congo, De Giskens, De Hoeven, De Kiekoet, De Schutshoeven, Dielishoek vanaf huisnummer 6 tot kruising met Mulk, Dijk vanaf huisnummer 14 tot kruising met Nobelstraat, Erkstraat vanaf huisnummer 145 tot kruising met Lozenweg, Fabriekstraat, Grote Haart, Heerstraat vanaf huisnummer 27 tot kruising met Mulk, Hees, Industriestraat, Kapelstraat vanaf huisnummer 53 tot kruising met Grote Haart, Kievitstraat, Kleine Balenhoek, Kleine Haart, Kluiskens, Korte Watertorenstraat, Krekelhoeve, Laagstraat, Leeuwerikstraat, Lijsterstraat, Merelstraat, Mulk, Mulkerbos vanaf huisnummer 29 tot kruising met Mulk, Nijverheidsstraat, Oude Watertorenstraat vanaf huisnummer 7 tot kruising met Vlasroot, Patershof, Rangeerweg, Remise, Ruiterstraat vanaf huisnummer 63 tot kruising met Mulk, Salvatorstraat vanaf huisnummer 83 tot kruising met 't Lo, Schootstraat vanaf huisnummer 33 tot aan de grens met Nederland, Steenstraat, 't Lo vanaf huisnummer 1 tot aan de kruising met de Kluiskens, Toomstraat, Verkensbos, Vlasroot, Vloedstraat vanaf huisnummer 47 tot einde, Watermolenstraat, Watertorenstraat, Watervang, Windmolenstraat, Windveld, Winter.
 Acacialaan, Achel Statie, Azalealaan, Bandel vanaf huisnummer 3 tot kruising met Haag, Beekweg, Begoniastraat van huisnummer 15 tot kruising met Grevenbroekstraat,  Beukenlaan,  Beukenootje, Beverbekerdijk, Bien, Bremstraat, Buitenheide, Cederstraat, Chrysantenpad, De kluis,  De Stel, Dennenstraat, Eikenlaan, Esdoornstraat, Grevenbroekstraat van huisnummer 11 tot kruising Slipstraat, Grensdijk, Gulikserstraat, Haag van huisnummer 61 tot kruising met Hamonterweg, Haagdoornstraat, Heikant, Hoek van huisnummer 47 tot kruising met Hamonterweg, Jagershoef, Klaprooslaan, Klein Bandel, Klein Bien van huisnummer 30 tot kruising aan de grens met Pelt, Kleine Kuizerdijk, Kluizerdijk weggedeelte tussen  Sint Odilialaan en  Bremstraat , Koebroekerweg, Kolleberglaan van huisnumer 7 tot kruising met Slipstraat, Korenbloemenlaan, Leenderdijk, Lindenstraat, Loërakkerweg van huisnummer 15 tot einde, Lorkensdreef, Margrietstraat, Molendijk, Orchideeënlaan van huisnummer 9 tot kruising met  De Kiekoet, Oude Baan van huisnummer 39 tot kruising met Molendijk, Oude Hoeve, Oude Pastorijstraat van huisnummer 17 tot kruising met Rodenrijt, Rodenrijt, Rozenlaan, Seringenlaan, Siggerstraat, Slipstraat, Sparrendreef, Tulpenlaan, Ven, Witteberg, Zarenweg. 

Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht met de verkeersborden C43 (50km/u) en C45 (50km/u) met zonale draagwijdte.

Artikel 5

Het aanvullend politiereglement van 26 november 2020 inzake snelheidsplan wordt opgeheven met ingang van 1 december 2021.

Artikel 6

Dit aanvullend politiereglement treedt in werking op 1 december 2021.

Artikel 7

Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur van 2017.

Artikel 8

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:
- het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket Lokale Besturen (waartoe het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid ook toegang heeft)
- de Bestendige Deputatie van de provincie Limburg
- de Griffie van de Politierechtbank te Hasselt/Beringen
- de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt
- de lokale politie HANO.