in uitvoering van artikel 39 van het decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad een deontologische code aan te nemen.
Tijdens de gemeenteraad van 25 april 2019 werd een deontologische code voor de raadsleden goedgekeurd. Met deze deontologische code wordt het integer handelen van de lokale mandatarissen en externe vertegenwoordigers beoogd. De politieke onkreukbaarheid, de bestuurlijke integriteit en het respect voor de regelgeving, zijn de hoekstenen van deze code. Het publiek belang staat hierbij altijd centraal: het openbaar bestuur is er voor en namens de burgers.
In gezamenlijk overleg met de fractieleiders van de politieke partijen van Hamont-Achel worden een aantal wijzigingen aan de goedgekeurd code van 25 april 2019 voorgelegd aan de gemeenteraad.
Een deontologische code geeft aan de raadsleden een kader waarbinnen zij hun mandaat moeten invullen. De samenleving stelt hoge eisen aan de mandatarissen. Als geëngageerd politicus is men kwetsbaar. De deontologische code is in de eerste plaats niet gemaakt om te bestraffen maar om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de raadsleden moeten werken. De code is een algemene leidraad voor de raadsleden om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van hun mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 10, 11, 27 §1, §2, §3 en §4, 28, 29 §4, 39 en 55.
Het burgerlijk wetboek van 21 maart 1804, zoals gewijzigd, meer bepaald artikel 1596.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris, artikel 35 §1.
Het strafwetboek van 8 juni 1867, zoals gewijzigd, meer bepaald de artikelen 245 en 458.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, zoals gewijzigd, meer bepaald artikel 10 §2.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2019 inzake goedkeuring deontologische code voor de gemeenteraadsleden.
De deontologische code voor de gemeenteraadsleden, integraal deel uitmakend van dit besluit, wordt met ingang van heden goedgekeurd.
De deontologische code voor de gemeenteraadsleden, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 april 2019, wordt opgeheven met ingang van heden.
Tijdens de gemeenteraad van 25 april 2019 werd het huishoudelijk reglement deontologische commissie gemeenteraadsleden goedgekeurd. In zitting van heden wordt de aanpassing van de deontologische code voor de gemeenteraadsleden ter goedkeuring voorgelegd. In aansluiting hiervan wordt ook de aanpassing van het huishoudelijk reglement van deze deontologische commissie ter goedkeuring voorgelegd.
De gemeenteraad dient voor de deontologische commissie een huishoudelijk reglement op te maken waarin de vlotte werking van deze commissie wordt vastgesteld.
Het decreet over het lokaal bestuur, met in het bijzonder artikel 39.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2019 inzake goedkeuring huishoudelijk reglement deontologische commissie gemeenteraadsleden.
Het huishoudelijk reglement van de deontologische commissie raadsleden, integraal deel uitmakend van dit besluit, wordt met ingang van heden goedgekeurd.
Het huishoudelijk reglement van de deontologische commissie gemeenteraadsleden, goedgekeurd in zitting van 25 april 2019, wordt opgeheven met ingang van heden.
Op vraag van buurtvereniging De Zandlopers, p.a. Patrick Dirks, Zandstraat 15 3930 Hamont-Achel werd er een tijdelijk politiereglement opgesteld. Tijdens het buurtfeest van zaterdag 2 juli 2022 van 10.00u tot 22.00u werden er verkeersmaatregelen getroffen in de Zandstraat. Omwille van miscommunicatie werd er, in het kader van de verkeersveiligheid, bij hoogdringendheid een politieverordening opgesteld.
Overwegend dat uit het oogpunt van veiligheid, en voor het gemak van verkeer, beperkende maatregelen inzake verkeer vraagt;
Er is een degelijke omleiding mogelijk.
Dit reglement heeft betrekking op gemeentewegen.
Een schets verduidelijkt de genomen maatregelen.
Decreet van 19-22 juli 1791 op de municipale politie.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 inzake het Algemeen Reglement betreffende de politie op het wegverkeer.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 inzake de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Grondwet, inzonderheid artikel 190.
Nieuwe Gemeentewet inzonderheid artikel 130bis, gewijzigd bij Wet van 12 januari 2006;
Artikel 134 van de nieuwe gemeentewet voorziet in de mogelijkheid om bij onvoorziene omstandigheden politiemaatregelen te treffen door de burgemeester, met de verplichting het reglement ter bekrachtiging voor te leggen aan de gemeenteraad in haar eerstvolgende zitting.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester inzake het treffen van verkeersmaatregelen n.a.v. buurtfeest Zandlopers op 2 juli 2022 als volgt:
Naar aanleiding van de organisatie van een buurtfeest worden op zaterdag 2 juli 2022 vanaf 10.00u tot 22.00u volgende maatregelen opgelegd aan het verkeer:
° een verbod voor alle verkeer in de Zandstraat, het weggedeelte tussen de kruising met de Smele en Kerkbosstraat.
Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door verkeersbord C3.
Er wordt een omleiding voorzien via Smele, Ruiterstraat en Kerkbosstraat.
Dit wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht met verkeersbord F41.
De plaatsing, het onderhoud en de eventuele verlichting van de signalisatie, zijn ten laste van de inrichters. Tekens die strijdig zijn met de beschikkingen van dit reglement moeten onmiddellijk verwijderd worden. De inrichters dienen de omwonenden vooraf tijdig en schriftelijk kennis te geven van de geplande activiteit.
Overtreders worden gestraft conform de wetgeving terzake.
Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de voorschriften van artikel 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit besluit wordt als nietig beschouwd indien bijkomende maatregelen, opgelegd door de overheid in het kader van de coronaviruscrisis, de uitvoering ervan belemmeren of onmogelijk maken.
Artikel 6
Afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan:
- de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt;
- de Griffie van de Politierechtbank Hasselt/Beringen;
- de lokale politie HANO;
- de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn te Hasselt;
- de Hulpverleningszone Noord-Limburg;
- Veiligheidsregio Brabant Zuid-Oost (NL)
- de MUG-dienst Noorderhart vzw
- ambulancedienst Falck Ambuce;
- de wachtdienst huisartsen;
- de organisator.
Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de voorschriften van artikel 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan:
- de Gouverneur;
- de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt;
- de Griffie van de Politierechtbank Hasselt/Beringen;
- de lokale politie HANO;
- de organisator.
Het stadsbestuur heeft een aanvraag gedaan bij het Agentschap Wegen en Verkeer om een voetgangersoversteekplaats te voorzien op de kruising van het Eind met de Siggerstraat en een tweede oversteekplaats op de kruising van het Eind met de Molendijk. Deze kruispunten zijn opgenomen in de lijst van 'knelpunten op schoolroutes'. Het Agentschap heeft deze aanvraag verder verwerkt in een Ministerieel Besluit en om dit officieel te maken moet er een advies afgeleverd worden door de gemeenteraad.
Overwegend dat uit het oogpunt van veiligheid, en voor het gemak van verkeer, beperkende maatregelen inzake verkeer vraagt.
Dit besluit heeft betrekking op de gewestweg N748 op het grondgebied van Hamont-Achel.
Het bedoelde wegsegment van de N748 is als lokale gewestweg gecategoriseerd, type 1.
Bijgevoegd plan schetst de genomen maatregelen.
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving:
- het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg,
- het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals tot op heden gewijzigd;
- de dienstorder MOB/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 inzake de procedure van aanvullende reglementen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken;
- de dienstorder MOW/AWV/2011/6 van 10 maart 2011 inzake richtlijnen voor het aanbrengen van voetgangersoversteken.
Het ontwerp Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer inzake de aanleg van twee voetgangersoversteekplaatsen op de gewestweg N748 (Eind) ter hoogte van kilometerpunt 15,125 en kilometerpunt 15,185 worden gunstig geadviseerd.
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan het Agentschap Wegen en Verkeer, Koningin Astridlaan 50 bus 4, 3500 Hasselt, e-mail: wegen.limburg.signalistie@mow.vlaanderen.be.
Er worden problemen ondervonden bij de inning van deze belasting door uitgevers die hun maatschappelijke zetel in het buitenland vestigen waar een Belgische gerechtsdeurwaarder geen uitvoeringsbevoegdheid heeft. Het inschakelen van een buitenlandse advocaat, gerechtsdeurwaarder of incassobureau brengt extra kosten met zich mee.
Om dit te ondervangen is het aangewezen een bijkomende bepaling op te nemen in het reglement.
Het ongevraagd en systematisch verspreiden van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten in alle brievenbussen is nadelig voor het milieu en verhoogt het volume papierafval.
Bovendien brengt dit bijkomende kosten mee voor onder meer afhaling en verwerking.
Bepaalde drukwerken worden vrijgesteld van de belasting. Hierbij wordt rekening gehouden met de aard van de instantie die de drukwerken verspreidt, de beperkte periode van verspreiding en het informatief aspect van het drukwerk.
Artikel 170, § 4, Grondwet,
Artikel 40, § 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur,
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, gewijzigd bij decreten van 21 december 2012 en 1 maart 2013.
Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), met latere wijzigingen.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente.
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 inzake belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten.
Het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten voor de periode 2020-2025, zoals goedgekeurd door de gmeenteraad in de zitting van 19 december 2019, wordt opgeheven met ingang van 1 oktober 2022.
Er wordt met ingang van 1 oktober 2022 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een gemeentebelasting gevestigd op verspreiding aan huis van niet-geadresseerde drukwerken, alsook van gelijkgestelde producten, catalogi en kranten. De belasting bedoelt uitsluitend drukwerk dat niet voorzien is van een adres en de bedeling die kosteloos is voor de bestemmeling.
Onder gelijkgestelde producten wordt onder meer verstaan: alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen. De opsomming is niet limitatief.
Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.
De belasting is verschuldigd door de verantwoordelijke uitgever of door diegene die de opdracht gaf om het product te produceren.
Wanneer de verantwoordelijke uitgever niet gekend is, of in staat van onvermogen verkeert, is de belasting solidair en ondeelbaar verschuldigd door de genieter onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het niet geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product wordt verspreid, de drukker of de verdeler van het reclamedrukwerk.
Wanneer de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Als er geen Belgische vestiging is, is de belasting solidair en ondeelbaar verschuldigd door de genieter onder wiens naam, logo of embleem het niet geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product wordt verspreid, de drukker of de verdeler van het reclamedrukwerk. De drukker, de verdeler en de genieter (natuurlijk of rechtspersoon) onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het niet geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product wordt verspreid zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting. Daarom zal de gemeente de betaling van de belastingschuld kunnen vorderen bij een van deze schuldenaars zonder onderscheid en voorrangsregeling.
De belasting wordt vastgesteld als volgt:
* 0,0105 euro per bedeeld exemplaar beperkt tot éénbladig drukwerk (met eenbladig drukwerk wordt bedoeld: alle (opengeplooide) eenbladige drukwerken tot en met een papieroppervlakte gelijk aan 1 vel A4, zijnde 623,7 cm²)
* 0,0315 euro per bedeeld exemplaar voor meerbladig drukwerk en alle andere éénbladige formaten.
Het al dan niet volledig bedrukt zijn van een bladzijde geeft geen aanleiding tot een vermindering van de belasting.
De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd volgens de formule:
Tarief = Basistarief x nieuw indexcijfer
Aanvangsindex
Het aanvangsindexcijfer is het gezondheidsindexcijfer van december 2019. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van december van het jaar voorgaand op het aanslagjaar.
Van de belasting zijn vrijgesteld:
1. de drukwerken van politieke partijen
2. de drukwerken bedeeld door openbare diensten, vormings- en onderwijsinstellingen
3. de drukwerken van socio-culturele, jeugd en sportverenigingen
4. publicaties waarin voor minstens 25% van de totale oppervlakte teksten en/of afbeeldingen voorkomen zonder handelskarakter.
De belasting is verschuldigd telkenmale er een huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk plaatsvindt. Een specimen van het reclamedrukwerk zal als basis dienen voor de berekening van de aanslag.
Het verschuldigde bedrag wordt bekomen door vermenigvuldiging van het eenheidstarief met het aantal brievenbussen niet voorzien van een tekst die reclame weert (naar rato van het aantal brievenbussen zoals vastgelegd door B-Post).
Voor de totaliteit van het verspreide reclamedrukwerk of gelijkgesteld product wordt rekening gehouden met het aantal brievenbussen in één van de deelgemeenten (Hamont of Achel) of in heel de gemeente. Wanneer in één brievenbus van een bepaalde deelgemeente reclame bedeeld wordt, wordt de hele deelgemeente geacht bedeeld te zijn.
Het bedelen bij slechts een beperkt aantal brievenbussen van de (deel)gemeente geeft geen aanleiding tot vermindering.
Personeelsleden van de gemeente kunnen een controle of onderzoek instellen en vaststellingen verrichten in verband met de toepassing van het belastingreglement. Deze controles hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Indien de belasting niet tijdig betaald werd, kunnen er kosten overeenkomstig het retributiereglement ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen aangerekend worden.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaarschrift moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk bij het college van burgemeester en schepenen worden ingediend. Het bezwaar mag eveneens, tegen ontvangstbewijs, overhandigd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Het belastingreglement wordt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekend gemaakt.
Van dit reglement wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.