Terug
Gepubliceerd op 01/12/2022

2022_GR_00208 - Retributiereglement m.b.t. de afgifte van administratieve stukken van de dienst burgerzaken - Goedkeuring

gemeenteraad
do 24/11/2022 - 20:00 /
Datum beslissing: do 24/11/2022 - 22:03
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Linda Theunissen, Voorzitter; Rik Rijcken, Raadslid; Roger Mertens, Raadslid; Jacky Umans, Raadslid; Joren Mertens, Schepen; Bèr van de Schans, Raadslid; Marie-Jose Cuyvers, Raadslid; Theo Schuurmans, Burgemeester; Guy Joosten, Schepen; Ben Schuurmans, Raadslid; Miel Sools, Raadslid; Koen Boonen, Raadslid; Tom Cox, Schepen; Rudi Boonen, Raadslid; Ria Nijs, Raadslid; Ilse Jaspers, Schepen; Serge Vander Linden, Schepen; Vital Davids, Raadslid; Kris Slenders, Raadslid; Antoon Duisters, Raadslid; Tine Daemen, Raadslid; Mieke Van Hout, Raadslid; Jef Plas, Raadslid; Marnix Goethals, Algemeen directeur

Secretaris

Marnix Goethals, Algemeen directeur

Voorzitter

Linda Theunissen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00208 - Retributiereglement m.b.t. de afgifte van administratieve stukken van de dienst burgerzaken - Goedkeuring

Aanwezig

Linda Theunissen, Rik Rijcken, Roger Mertens, Jacky Umans, Joren Mertens, Bèr van de Schans, Marie-Jose Cuyvers, Theo Schuurmans, Guy Joosten, Ben Schuurmans, Miel Sools, Koen Boonen, Tom Cox, Rudi Boonen, Ria Nijs, Ilse Jaspers, Serge Vander Linden, Vital Davids, Kris Slenders, Antoon Duisters, Tine Daemen, Mieke Van Hout, Jef Plas, Marnix Goethals
Stemmen voor 22
Joren Mertens, Miel Sools, Vital Davids, Tom Cox, Tine Daemen, Linda Theunissen, Koen Boonen, Serge Vander Linden, Ben Schuurmans, Jef Plas, Ilse Jaspers, Kris Slenders, Rudi Boonen, Ria Nijs, Theo Schuurmans, Mieke Van Hout, Rik Rijcken, Jacky Umans, Bèr van de Schans, Marie-Jose Cuyvers, Antoon Duisters, Guy Joosten
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Roger Mertens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00208 - Retributiereglement m.b.t. de afgifte van administratieve stukken van de dienst burgerzaken - Goedkeuring 2022_GR_00208 - Retributiereglement m.b.t. de afgifte van administratieve stukken van de dienst burgerzaken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het afleveren van allerlei administratieve stukken en het leveren van diverse administratieve diensten brengen voor de stad zware lasten mee.

Argumentatie

In het kader van een goed financieel beheer is het aangewezen een retributie te heffen op bepaalde administratieve prestaties. Huidig reglement bevat de kostprijs die door de burger betaald moet worden voor de aanvraag van rijbewijzen, identiteits- en verblijfsdocumenten (wettelijke tarieven + retributie).
Door de hoge inflatie werd de kostprijs van de identiteits- en verblijfskaarten aangepast, waardoor deze hoger ligt dan de aan de burger doorgerekende prijs. Hierdoor is het aangewezen de kostprijs voor de burger te verhogen.

Juridische grond

Grondwet, artikel 170, § 4;
Decreet over het Lokaal Bestuur, artikel 40, § 3;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Koninklijk Besluit betreffende het rijbewijs van 23 maart 1998, artikel 61;
Ministerieel besluit van 5 juli 2022 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgelverd aan vreemde onderdanen aan vreemde onderdanen van derde landen.
Omzendbrief van 14 maart 2018 inzake vaststelling van de procedures en leveringstermijnen van paspoorten en reisdocumenten;
Omzendbrief van 19 oktober 2022 - Rijksregister – eID: tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en –documenten vanaf 1 januari 2023.
Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit;

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0004

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2023 wordt een retributie ten voordele van de stad geheven voor het afleveren van allerlei administratieve stukken van de dienst Burgerzaken.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 3

De totale kostprijs voor de administratieve stukken van de dienst Burgerzaken wordt samengesteld uit (indien van toepassing) een wettelijk tarief zoals bepaald door de FOD Binnenlandse Zaken en de retributie ten voordele van de stad. De totale kostprijs wordt vastgesteld als volgt:

1. Elektronische identiteitskaarten / elektronische vreemdelingen kaarten:

Gewone procedure

25 euro

Dringende procedure

140 euro

Zeer dringende procedure met gecentraliseerde levering (enkel voor Belgen)

175 euro

   

2. Biometrische verblijfskaarten voor vreemdelingen:   25 euro

 

3. Elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar (Kids-ID)

Gewone procedure

10 euro

Dringende procedure

120 euro

Zeer dringende procedure met gecentraliseerde levering

155 euro

   

4. Identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen tot 12 jaar:   2 euro

   

5. Internationale paspoorten (=reispassen)

5.1. Voor personen van 18 jaar en ouder

Gewone procedure voor Belgen

85 euro

Gewone procedure voor vluchtelingen, staatlozen en bepaalde andere vreemdelingen

85 euro

Dringende procedure voor Belgen

300 euro

Dringende procedure voor vluchtelingen, staatlozen en bepaalde andere vreemdelingen

300 euro

Superdringende procedure (af te halen in Brussel) voor Belgen wonende in België

350 euro

Superdringende procedure (af te halen in Brussel) voor vluchtelingen en staatlozen

350 euro

5.2. Voor personen jonger dan 18 jaar

Gewone procedure voor Belgen

50 euro

Gewone procedure voor vluchtelingen, staatlozen en bepaalde andere vreemdelingen

50 euro

Dringende procedure voor alle categorieën

250 euro

Superdringende procedure (af te halen in Brussel) voor Belgen,wonend in België, vluchtelingen en staatlozen

300 euro

   

6. Afleveren van rijbewijzen

Internationaal rijbewijs

40 euro

Rijbewijs en voorlopig rijbewijs

40 euro

   

7. Andere documenten en aanvragen hier opgesomd

Aflevering immatriculatieattest

10,00 euro

Aflevering immatriculatieattest voor kandidaat politiek vluchteling

5,00 euro

Verlenging immatriculatieattest

2,50 euro

Verlenging immactriculatieattest voor kandidaat politiek vluchteling

Gratis

Trouwboekje

25,00 euro

Heraanvraag Pin-/Pukcode EID

10,00 euro

Voornaamswijziging

250,00 euro

Voornaamswijziging bij genderwijziging

25,00 euro

 

Artikel 4

De retributie wordt contant betaald bij de aanvraag van het document.

Artikel 5

Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de retributie via factuur geïnd. Indien de retributie niet tijdig betaald wordt, kunnen er kosten overeenkomstig het retributiereglement ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen aangerekend worden.

Artikel 6

Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekend gemaakt.
Van dit reglement wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.