Terug
Gepubliceerd op 02/07/2025

2025_GR_00140 - Mobiliteitsplan - juni 2025 - Goedkeuring

gemeenteraad
do 26/06/2025 - 20:05 Stadhuis
Datum beslissing: do 26/06/2025 - 23:00
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere documenten BBC.
Aangezien er geen duidelijk type was voor het mobiliteitsplan, werd dit doorgestuurd onder 'andere documenten BBC'.

Samenstelling

Aanwezig

Tom Thijs, Voorzitter; Tom Cox, Burgemeester; Rudi Boonen, Eerste schepen; Guy Joosten, Tweede schepen; Femke Davids, Derde schepen; Ria Nijs, Vierde schepen; Serge Vander Linden, Vijfde schepen; Theo Schuurmans, Raadslid; Rik Rijcken, Raadslid; Roger Mertens, Raadslid; Mieke Van Hout, Raadslid; Jacky Umans, Raadslid; Marie-Jose Cuyvers, Raadslid; Koen Boonen, Raadslid; Ilse Jaspers, Raadslid; Vital Davids, Raadslid; Toon Duisters, Raadslid; Kris Slenders, Raadslid; Carolien Thijs, Raadslid; Giel Schuurmans, Raadslid; Marc Schuurmans, Raadslid; Ben Renier, Raadslid; Marnix Goethals, Algemeen directeur

Afwezig

Jeroen Severens, Raadslid

Secretaris

Marnix Goethals, Algemeen directeur

Voorzitter

Tom Thijs, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00140 - Mobiliteitsplan - juni 2025 - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Thijs, Tom Cox, Rudi Boonen, Guy Joosten, Femke Davids, Ria Nijs, Serge Vander Linden, Theo Schuurmans, Rik Rijcken, Roger Mertens, Mieke Van Hout, Jacky Umans, Marie-Jose Cuyvers, Koen Boonen, Ilse Jaspers, Vital Davids, Toon Duisters, Kris Slenders, Carolien Thijs, Giel Schuurmans, Marc Schuurmans, Ben Renier, Marnix Goethals
Stemmen voor 12
Tom Cox, Carolien Thijs, Femke Davids, Mieke Van Hout, Rudi Boonen, Vital Davids, Toon Duisters, Guy Joosten, Ria Nijs, Theo Schuurmans, Serge Vander Linden, Tom Thijs
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Rik Rijcken, Jacky Umans, Roger Mertens, Marie-Jose Cuyvers, Ben Renier, Marc Schuurmans, Giel Schuurmans, Koen Boonen, Ilse Jaspers, Kris Slenders
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00140 - Mobiliteitsplan - juni 2025 - Goedkeuring 2025_GR_00140 - Mobiliteitsplan - juni 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het mobiliteitsplan ‘1ste generatie’ van de stad Hamont-Achel dateert van oktober 2001. Het werd in 2008 herzien via verbreden en/of verdiepen (spoor 2). De effectieve goedkeuring van dit tweede generatie mobiliteitsplan volgde in januari 2019. Door de sterk en snel veranderende context werd in maart 2019 reeds beslist om het mobiliteitsplan een derde keer te herzien. Uit de sneltoets werd duidelijk dat er opnieuw werd gekozen voor spoor 2 met verbreden en/of verdiepen.
in 2022 is er een projectstuurgroep geweest over de verkenningsnota, in 2024 is de uitwerkingsnota voorgelegd aan diezelfde projectstuurgroep. Op 27 mei 2025 is de beleidsnota voorgelegd aan de verenigde raadscommissie en de Gecoro. Op 3 juni 2025 is de projectstuurgroep een laatste keer samengekomen om dit beleidsplan af te toetsen. 

Argumentatie

Het mobiliteitsplan bevat 10 strategische thema's en projecten voor Hamont-Achel die de toekomst van onze mobiliteit vorm zullen geven. Het doel is helder: we willen een mobiliteitsbeleid dat niet alleen doelgericht is maar ook samenhang en focus biedt. Een duidelijk en samenhangend plan dat onze meest dringende uitdagingen aanpakt en over meerdere legislaturen heen doorwerkt.


Strategische thema's: beslaan het hele grondgebied en werken door op langer termijn. Ze vormen de ruggengraat van ons mobiliteitsbeleid en bieden kader voor dagdagelijkse werking en op te starten projecten.
- Een veilig, betrouwbaar en aantrekkelijk fietsnetwerk;
- Mobiliteitskamers en landelijke mixgebieden;
- Leefbare centra;
- Een vrachtroutenetwerk dat woongebieden ontziet;
- Spooroverwegen - Veilige en efficiënte overgangen die de logica van de netwerken voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer respecteren. 

Strategische projecten: zijn concreet en gericht op specifieke gebieden, met een focus op uitvoering in de volgende legislatuur. Ze zijn bedoeld om de meest urgente mobiliteitsuitdagingen aan te pakken en verbeteringen door t voeren die direct voelbaar zijn voor de inwoners.
- Achelpoort - Herinrichting van het kruispunt met veilige en comfortabele fietsvoorzieningen;
- De Kiekoet uitbouwen als belangrijke fietsverbinding tussen Hamont en Achel;
- Hamont 't Lo - veiligere schoolroutes en verkeersveilige omgeving;
- Realisatie van fietssnelweg F71;
- Verbeterde infrastructuur en verkeersstromen rondom station Hamont.

Met dit beleid en actieplan zetten we een duidelijke koers uit naar een duurzamere, veiligere en beter verbonden stad. 

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002 dlb0001

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het mobiliteitsplan Hamont-Achel goed zoals weergegeven in de bijlagen.