Het mobiliteitsplan ‘1ste generatie’ van de stad Hamont-Achel dateert van oktober 2001. Het werd in 2008
herzien via verbreden en/of verdiepen (spoor 2). De effectieve goedkeuring van dit tweede generatie
mobiliteitsplan volgde in januari 2019.
Door de sterk en snel veranderende context werd in maart 2019 reeds beslist om het mobiliteitsplan een
derde keer te herzien. Uit de sneltoets werd duidelijk dat er opnieuw werd gekozen voor spoor 2 met
verbreden en/of verdiepen.
in 2022 is er een projectstuurgroep geweest over de verkenningsnota, in 2024 is de uitwerkingsnota voorgelegd aan diezelfde projectstuurgroep. Op 27 mei 2025 is de beleidsnota voorgelegd aan de verenigde raadscommissie en de Gecoro. Op 3 juni 2025 is de projectstuurgroep een laatste keer samengekomen om dit beleidsplan af te toetsen.
Het mobiliteitsplan bevat 10 strategische thema's en projecten voor Hamont-Achel die de toekomst van onze mobiliteit vorm zullen geven. Het doel is helder: we willen een mobiliteitsbeleid dat niet alleen doelgericht is maar ook samenhang en focus biedt. Een duidelijk en samenhangend plan dat onze meest dringende uitdagingen aanpakt en over meerdere legislaturen heen doorwerkt.
Strategische thema's: beslaan het hele grondgebied en werken door op langer termijn. Ze vormen de ruggengraat van ons mobiliteitsbeleid en bieden kader voor dagdagelijkse werking en op te starten projecten.
- Een veilig, betrouwbaar en aantrekkelijk fietsnetwerk;
- Mobiliteitskamers en landelijke mixgebieden;
- Leefbare centra;
- Een vrachtroutenetwerk dat woongebieden ontziet;
- Spooroverwegen - Veilige en efficiënte overgangen die de logica van de netwerken voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer respecteren.
Strategische projecten: zijn concreet en gericht op specifieke gebieden, met een focus op uitvoering in de volgende legislatuur. Ze zijn bedoeld om de meest urgente mobiliteitsuitdagingen aan te pakken en verbeteringen door t voeren die direct voelbaar zijn voor de inwoners.
- Achelpoort - Herinrichting van het kruispunt met veilige en comfortabele fietsvoorzieningen;
- De Kiekoet uitbouwen als belangrijke fietsverbinding tussen Hamont
en Achel;
- Hamont 't Lo - veiligere schoolroutes en verkeersveilige omgeving;
- Realisatie van fietssnelweg F71;
- Verbeterde infrastructuur en verkeersstromen rondom station Hamont.
Met dit beleid en actieplan zetten we een duidelijke koers uit naar een duurzamere, veiligere en beter verbonden stad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt het mobiliteitsplan Hamont-Achel goed zoals weergegeven in de bijlagen.